Thursday, May 24, 2007

ερωφίλη

Ερωφίλη (γ γυμνασίου)

Φύλλο εργασίας
Στόχοι
Να κατανοήσουμε τη σημασία της ομοιοκαταληξίας σε ένα ποιητικό κείμενο και μάλιστα δραματικό
Να αντιληφθούμε ότι η τέχνη του λόγου είναι ένα «παιχνίδι επιλογών»
Να προσέξουμε ότι πρόκειται για ένα θεατρικό κείμενο
Να επισημάνουν τους κοινούς τόπους έκφρασης του έρωτα σε λαϊκά αλλά και λόγια κείμενα

Α) συμπληρώστε τα κενά
ΕΡΩ. Τόσες δεν είναι οι ομορφιές , τόσα δεν είν’ τα κάλλη,
μα τούτο εκ την αγάπη σου γεννάται ……………
Μα γή όμορφη ‘μαι γή άσκημη, Πανάρετε ψυχή μου,
για σέναν εγεννήθηκεν στον κόσμο……………..
ΠΑΝ. Νερό δεν έσβησε……….(φωτιά , φλόγα πυρά) ποτέ, βασιλισσά μου,
καθώς τα λόγια τα ………….. (γροικώ, ακούω, θωρώ) σβήνουσι την πρικιά μου
Μ΄όλον ετούτο, αφέντρα μου, μα την αγάπη εκείνη,
που μας ………. ( μεγάλωσε, ανάθρεψε, γαλούχησε) μικρά , και πλια παρ’ άλλη εγίνη
πιστή και δυνατότατη σ’ εμένα και εις εσένα,
και τα……….. (σώματα , κορμιά) μας σ’ άμετρο πόθο κρατεί…………
περίσσα σε παρακαλώ ποτέ να μην………….
να σε νικήσει ο βασιλιός, να μ’ απολησμονήσεις.
ΕΡΩ. Οιμένα, νά’ βρω δεν μπορώ ποιαν αρετή ποτέ μου
σου’ δωκα στην αγάπη μου φόβο , ……………….
να πιάνεις τόσα δυνατά, σα να μηδέ γνωρίζεις
το πως το νου και………….. και την καρδιά μου ……….
Έρωτα, απείς τ’ αφέντη μου τ’ αμμάτια δε μπορούσι
πόσα πιστά και σπλαχνικά τον αγαπώ να δούσι,
μιαν απού τσι ……………. σου φαρμάκεψε και ……
μέσα ……………………….. και φανερά μου δείξε
με τον πρικύ μου θάνατο πως ταίρι του ………
και μόνο πως για λόγου του …… (άδη, κόλαση, χώμα) κατεβαίνω.

Α) Ερωτήσεις
Τι προσδίδει η ομοιοκαταληξία στο κείμενο;
Περιορίζει πολλές φορές την έκφραση;
Με ποια κριτήρια πιστεύετε ότι επιλέγει τις λέξεις του ο ποιητής;

Β) εκφραστικοί τρόποι
- Αποδώστε με μια φράση το νόημα των λόγων κάθε προσώπου.
Τι παρατηρείτε;
-υπάρχουν αναφορές στην φύση;
-βρείτε υπερβολές, προσωποποιήσεις, παρομοιώσεις( είναι κοινοί τρόποι με το δημοτικό τραγούδι;)

- σε ποιον θεό γίνεται επίκληση από την Ερωφίλη;
- είναι περίεργη αυτή η επίκληση ενώ βρισκόμαστε σε μια χριστιανική κοινωνία;


Γ) λεξιλόγιο
Φτιάξτε έναν κατάλογο με το ειδικό λεξιλόγιο του «έρωτα» μόνο από το απόσπασμα του βιβλίου

Ουσιαστικά
Επίθετα
ρήματα
φράσεις











- υπάρχουν διαλεκτικές λέξεις; πως δικαιολογούνται;

Δ) Θεατρικότητα
Μπορείτε να φανταστείτε τη σκηνή που θα εκτυλισσόταν το απόσπασμα; Ποιες σκηνοθετικές οδηγίες θα δίνατε στους ηθοποιούς; Βρείτε τη φράση του κειμένου που δείχνει τη πιθανή στάση των δύο ηθοποιών κατά τη διάρκεια της σκηνής

Ε)Δραματικότητα
Ποιες φράσεις δείχνουν την έντονη συναισθηματική κατάσταση των δύο ηρώων;
Πως κορυφώνεται αυτή η ένταση;

Στ) διαχρονικότητα
Διαβάστε το παρακάτω λαϊκό τραγούδι των νεώτερων χρόνων. Ποιες ομοιότητες παρατηρείτε;

Αν σ’ αρνηθώ αγάπη μου
κακό μεγάλο να’ βρω
χάδι ποτέ μου να μη δω ,
ήλιο να βλέπω μαύρο

Αν σ’ αρνηθώ φιλώ σταυρό
κι όρκο βαρύ σου κάνω
Αν σ’ αρνηθώ , αγάπη μου,
να πέσω να πεθάνω

Ζ) δραστηριότητα
στιχουργία
γράψτε ένα λαϊκό τραγούδι εμπνευσμένοι από την ιστορία των δύο νέων

No comments: